טעויות נפוצות בעת הקמת עסק

טעויות נפוצות בעת הקמת עסק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

החלטתם להגשים חלום של שנים וסוף סוף לפתוח עסק עצמאי משלכם? יש לכם תחושת בטן שאתם הולכים להצליח בגדול? ראיתם מישהו שפתח פאב והצליח ואמרתם לעצמכם גם אני רוצה? האם אפשר להצליח רק על סמך אינטואיציות?

מניסיוננו הטעויות בהקמת עסק נחלקות לשני סוגים:

הסוג הראשון – טעויות בתכנון או בהקמה של העסק – עסקים יוצאים לדרך ללא תוכנית סדורה.
הסוג השני של הטעויות קשורות בניהול השוטף, היומיומי, אין עסק שקם ללא טעויות יחד עם זאת המטרה היא למזער אותם למינימום, ולכן הכנו ריכוז של עיקרי הדברים שיש להימנע מהן:

הקמת עסק באימפולסיביות

לדאבוננו פגשנו לאורך השנים הרבה אנשים שהחליטו להקים עסק בו אין להם כל ניסיון או ידע. צעירים בהתלהבות של רגע או שכירים שרוצים להגשים את החלום ולהפוך עצמאיים שקופצים למים באימפולסיביות ללא שום תוכנית עסקית סדורה, ללא גב כלכלי, לעיתים בלי בחינה של עלויות ההקמה, הבנה של תחום העיסוק, בחינה של רישיונות שהעסק נדרש לו לצורך הקמתו וכו’.
אנו ממליצים לתכנן את המהלך הזה מספיק זמן מראש, להכין רשת בטחון כלכלית כמו חסכונות, או להתחיל לעבוד על העסק בהדרגה תוך כדי העבודה כשכירים ורק אחרי שהעסק מתחיל להרוויח לעזוב ולהתמסר אליו.

הכנסה = רווח? ממש לא

רבים מבעלי העסקים מתייחסים להכנסה של העסק כאילו זה הרווח של העסק, דבר שיכול לפגוע בניהול תזרים המזומנים של העסק וקבלת ההחלטות הפיננסיות. הכנסה היא למעשה כל הכסף שנכנס לעסק, בעוד הרווח הוא הכסף שנותר בעסק לאחר תשלום כל ההוצאות שלו, כמו למשל משכורות, אחזקה, שיווק וכו’, וכמובן לא לשכוח שחייבים לשמור כסף לשותף העיקרי של כולנו: רשות המיסים… לכן אל תתבלבלו ותניחו שניתן לבזבז את כל הכסף שנכנס לקופת העסק.
לכן חשוב מאוד:

  • לשים לב להוצאות העסקיות שבעסק במיוחד בשנים הראשונות ולנסות לצמצמם ככל הניתן;
  • התנהלות פיננסית בריאה ומסודרת – חובה לשמור את כל המסמכים הפיננסיים;
  • לבקש מיועץ המס שלכם לבחון את תשלומי המקדמות לרשויות באופן תדיר כדי למנוע “הפתעות” בסוף השנה;
  • לנתח את הדוח רווח והפסד של העסק שלכם יחד עם יועץ המס ולעקוב אחר ההכנסות וההוצאות העסקיות;

לא מפרידים בין החשבון הפרטי לחשבון העסקי

מרבית בעלי העסקים הקטנים אינם מבינים את החשיבות של ההפרדה בין החשבון הפרטי והעסקי ולמעשה מתנהלים עם חשבון אחד. ה”בעיתיות” שנוצרת מכך היא שכל ההכנסות וההוצאות העסקיות מתערבבים יחד עם כל הפעילות של משק הבית בחשבון משותף.
במצב כזה קשה לדעת מה המצב הפיננסי של העסק, יכולה להיווצר בעיה תזרימית, וסיבוכים כספיים הקשורים הן לבדיקת הרווחיות של העסק והן בדיווחים לרשויות המס, שלא לדבר על עיקולים של החשבון ופגיעה אפשרית בדירוג האשראי.
לכן, מומלץ מאוד כבר בשלב הקמת העסק לפתוח חשבון בנק נפרד על שם העסק.

התנהלות כלכלית לא זהירה בשנה הראשונה

יש לראות בשנה הראשונה להקמת העסק למעשה כתקופת ניסיון בה רצוי לא להיקלע להרפתקאות כלכליות גדולות, גם אם העסק דרוש לצורך הקמתו השקעה מסיבית. בשנה הזו רצוי להתנהל באופן חסכוני ולהימנע מביצוע רכישות גדולות גם במישור הפרטי, למשל מומלץ להימנע מרכישת בית, רכב, חופשות יקרות או קיום אירועים גדולים.
כמו כן, רצוי שלא להתפתות כבר במהלך השנה הראשונה לקחת הלוואות גדולות לצורך הקמת העסק, לרכוש את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, לשכור משרדים יקרים, להעסיק באופן מידי כח אדם יקר ובכמות שאינה נדרשת, כל אלה יכולים לשים את העסק שלכם במקום מסוכן שאליו הוא אינו מוכן מבחינה פיננסית.

אי מוכנות למשבר

מגפת הקורונה לימדה את כולנו שוב כי החיים אינם צפויים ואין אחד שחסין בפני משברים כלכליים עולמיים, יחד עם זאת יש הבדלים מהותיים בין עסקים שונים שחלקם יצאו באופן יחסי בלי נזק מהותי מהמשבר ואחרים כשלו בכך. אחד ההבדלים העיקריים טמון בעובדה שאותם בעלי עסקים שידעו לנהוג בזהירות יתר בכספי העסק ולשמור באופן קבוע בחשבונם סכום הוצאות של – 3 חודשים קדימה לכל מקרה הם אלו ששרדו בהצלחה את ה”ימים השחורים”.
הטעות של רוב בעלי העסקים היא שהם אינם נערכים למצבים האלה, פועלים לפי גישת ה”יהיה בסדר” ואף מעדיפים שלא לחשוב על מצבים אלו כלל.
זכרו שהתנהלות פיננסית נכונה מתוכננת גם למצבי חירום.

טעויות בפתיחת עסק – סיכום

האמת, שזה כמעט בלתי נמנע מלבצע טעויות פיננסיות בעסק דרכם תלמדו כמה שיעורים בדרך, אבל רצוי לנסות למזער אותם ככל שניתן.
פתיחת עסק עצמאי היא תהליך של למידה, גם על עצמך ועל היכולות שלך וגם על התחום בו אתה הולך לעסוק.
הבחירה בנו מאפשרת לך לעשות את המסע הזה בידיעה שיש לך רשת בטחון מקצועית במשרד בו נצבר ניסיון רב עם מאות לקוחות במגוון תחומים שונים שיסייעו לך להקטין את חוסר הוודאות שמלווה את השנים הראשונות לפתיחת עסק.
אחד היתרונות הגדולים ביותר בפנייה אלינו על מנת שנלווה אותך בצעדיך הראשונים בפתיחת עסק, היא ביכולת שלנו לחסוך ממך טעויות שעולות הרבה מאד כסף ושברון לב.

לקביעת פגישת ייעוץ לפתיחת עסק ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
אודות הכותב

עו"ד ויועץ מס ישראל סלבין

ישראל סלבין, תואר ראשון במשפטים (התמחות במיסוי) ויועץ מס. שימש כמנהל בכיר במחלקת המיסוי של פירמת ראיית החשבון Ernst & Young וכמנהל מחלקת המיסוי במשרד עו"ד של דורון ברזילי ושות'. בעל ניסיון רב במתן ייעוץ מיסויי לשכירים, עצמאיים וחברות, מיסוי פרט, שוק ההון, תיכנון ומיסוי פרישה, גילוי מרצון ועוד.
תגובות ושאלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים
דברו איתנו

פנו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ חינם

דילוג לתוכן